Veelgestelde vragen


Vragen vooraf


  • Hoe werkt het precies?
    Eenmaal betaalt bij de kassa heb je de mogelijkheid om jouw persoonlijke spullen op te bergen in kluisjes, die wij kosteloos ter beschikking stellen. Ook is er de mogelijkheid om nog even van het toilet gebruik te maken. Vervolgens word je erbij geroepen om de klimgordel aan te trekken. Dit gebeurt onder begeleiding van onze instructeurs die precies vertellen hoe je de klimgordel aan moet doen. De instructeur zal vervolgens controleren of je dit goed hebt gedaan. Hierna krijg je uitleg over het klimmen, de verschillende parcoursen en met welke materialen je bepaalde activiteiten kan ondernemen. Na de uitleg ga je nog even over onze 'oefenbaan' en daarna richting het startpunt van de parcoursen. Hier koppel je je aan ons exploglider systeem waarmee je continu gezekerd bent.Nu kan het klimmen en tokkelen beginnen! Je hebt 2 uur de tijd om te klimmen.
  • Hoe werkt het veiligheidssysteem?
    Het ExpoGlider systeem is een veiligheidsysteem waarbij de lifeline al vanaf het eerste punt waar je omhoog gaat wordt aangekoppeld. Gedurende het parcours zit deze vast aan de staalkabel boven de elementen. Pas aan het einde van het parcours kan deze weer afgekoppeld worden. Hierdoor ben je gedurende de klimactiviteit continue gezekerd en hoef je alleen de ExpoGlider door de bochten te manoeuvreren. Van los- en vastkoppelen tijdens het klimmen, zoals het authentieke systeem, is geen sprake.
  • Waarom zijn jullie het veiligste klimbos van Nederland?
    Wij maken gebruik van het exploglider systeem. Hiermee ben je tijdens het klimmen continu gezekerd. Tevens zijn we TÜV gecertificeerd en zijn onze instructeurs opgeleid met een meerdaagse verplichte cursus die elk jaar herhaald wordt.
  • Hoelang kan ik klimmen?
    Een blok duurt 2,5 uur inclusief instructie. De instructie inclusief het aantrekken van materialen neemt ongeveer een half uur in beslag. Je hebt dus zeker 2 uur de tijd om te klimmen.
  • Moet ik van tevoren een parcours kiezen?
    Nee, je mag na de instructies zelf een keuze maken voor het parcours waarmee je wilt beginnen. Je hebt 2 uur de tijd en de mogelijkheid om meerdere parcoursen te doen.
  • En als ik niet durf, wat dan?
    Mocht je toch besluiten om niet te gaan klimmen dan krijg je geen restitutie van je entreegeld. Sta je halverwege de baan en weet je niet zo goed hoe je verder komt, dan zullen onze ervaren instructeurs tips geven en je zo goed mogelijk helpen.
  • Hoe moet ik gekleed zijn?
    Het is raadzaam om comfortabel zittende kleding te dragen en goed schoeisel. Lang haar dient opgestoken te worden.
  • Kan ik op de dag zelf nog reserveren?
    Ja dit kan! Je kan ook op de dag van het klimmen gemakkelijk reserveren, hier kan je tevens de beschikbaarheid van jouw gewenste tijdstip inzien. Ook kan je altijd bellen naar 085-0645246 om te checken of er nog plaats is. Doe dit minimaal 2 uur voordat je wil gaan klimmen!
  • Kan ik ook zonder reserveren gaan klimmen?
    Ja, de kans is dan wel aanwezig dat je lang moet wachten voordat je aan de beurt bent. Wij raden aan vooraf in ons reserveringssysteem te kijken of er nog plaats is. Je kan ook bellen (085-0645246) om de beschikbaarheid te checken.
  • Hoe lang van tevoren dien ik aanwezig te zijn?
    Je dient een kwartier voor aanvang aanwezig te zijn. Na dit kwartier kan het zijn dat de reservering, mits je nog niet betaald hebt, wordt vergeven aan anderen. Je kan dan rustig de auto parkeren, naar het klimbos lopen en de klimgordels in ontvangst nemen. Drink gezellig een kopje koffie in ons klimbos aan de hoogste picknicktafel van Europa.
  • Ik heb schade aan mijn kleding, ben ik hiervoor verzekerd?
    De schade die ontstaat aan kleding is voor jou eigen risico. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld jouw bril: wij adviseren je daarom een sportbril mee te nemen of ervoor te zorgen dat er een koordje aan je bril zit. Let op: je klimt in een bos, waarbij de bomen hars kunnen afgeven! Houd hier rekening mee bij de keuze van je kleding.
  • Ik heb al lang niet meer gesport, kan ik het Klimbos wel aan?
    Wanneer je lichamelijk gezond bent moet je onze routes aankunnen. Vooraf krijg je instructies om vervolgens stapsgewijs de uitdaging aan te gaan. Schroom vooral niet om onze instructeurs te vragen hoe je een hindernis makkelijker kunt overwinnen. Wij zijn er om je te helpen!
  • Gaat het klimmen ook door met slecht weer?
    Ja, klimmen kan onder vele weersomstandigheden. Daarbij is het bos extra beschut. Pas wanneer de veiligheid in gevaar komt, zoals bij onweer, kan in overleg worden besloten om het klimmen te annuleren of de afspraak te verplaatsen. Weet je niet zeker of het weer het toelaat om te klimmen? Bel dan even naar 085-0645246.
  • Mag ik een hond meenemen naar het Klimbos?
    Honden zijn toegestaan mits:
    • ze zijn aangelijnd;
    • er altijd iemand bij de hond blijft;
    • de hondenpoep wordt opgeruimd;
    • de hond geen overlast veroorzaakt.

    Als de regels niet worden nageleefd is het personeel bevoegd om de hond en het baasje zonder restitutie het park uit te zetten.
  • Mag ik klimmen als ik zwanger ben?
    Nee, het is niet toegestaan om te klimmen in ons klimbos als je zwanger bent, ongeacht het aantal weken.
  • Mag je na een tijdje klimmen onderling ruilen van klimgordel?
    Nee dit is niet toegestaan. Iedereen die wil gaan klimmen moet reserveren en betalen. Tussentijds mag er dus niet onderling geruild worden van gordel zodat iemand anders ook nog even kan klimmen.
  • Geldt er een maximum gewicht voor het klimmen?
    Ja om de veiligheid te waarborgen geldt er een maximum van 120 kg voor het klimmen.

Vragen over klimmen met kinderen


  • Vanaf welke leeftijd is Klimbos Garderen geschikt?
    Klimbos Garderen is geschikt voor 4 tot 104 jaar. Er is genoeg te doen voor iedereen. Voor de klimparcoursen hanteren wij een minimale lengte van 1.20 meter. Dit in tegenstelling tot andere klimparken die vaak een minimale lengte van 1.30 meter of zelfs 1.50 meter hanteren.
  • Mijn kinderen willen zelfstandig klimmen, mag dit?
    Voor kinderen onder de 13 jaar geldt dat zij onder begeleiding van een volwassene dienen te klimmen. Bekijk voor meer info ons reglement.
  • Moet ik als volwassenen mee als begeleiding voor de kinderen?
    Kinderen die jonger zijn dan 13 jaar dienen altijd onder begeleiding van een volwassene te zijn. Omdat wij een zekersysteem hebben waarbij je continue gezekerd bent, is het niet verplicht voor kinderen/ tieners vanaf 13 jaar. Uiteraard adviseren wij wel om mee te klimmen.
  • Hoeveel kinderen mag ik als volwassene op een parcours begeleiden?
    Per volwassene mag je maximaal 3 kinderen begeleiden.
  • Mag mijn zoon of dochter van 14 jaar mijn andere zoon of dochter van 10 begeleiden?
    Ja dit kan! Mocht de 14 jarige niet verder durven dan betekent ook dat de 10 jarige niet verder mag. Als ouder moet je wel verplicht aanwezig zijn in ons klimbos.
  • Ik wil voor mijn kind een verjaardagsfeestje organiseren, kan dit?
    Ja, wij hebben een aantal leuke combinaties samengesteld, waarbij de kids na het klimmen pannenkoeken of patat kunnen eten. Hiervoor moet je wel van te voren reserveren.

Vragen over klimmen met een groep


  • Ik ben met een groep, dien ik van tevoren te reserveren?
    Ja, de kans is anders groot dat je niet met z'n allen kan klimmen waardoor de groep gespreid over de dag het klimbos moet betreden. Voor groepen moet je vooraf per iDEAL of bankoverschrijving betalen.
  • Ik ben met een groep die groter is dan het aantal beschikbare plaatsen in 1 blok maar wil wel graag tegelijk starten, is dit mogelijk?
    Je kan het beste voor het blok waarin je wil starten reserveren voor zoveel mogelijk personen. Het aantal dat overblijft reserveer je dan in het opvolgende blok. Er moeten dus twee reserveringen gemaakt worden. Wanneer je gereserveerd hebt kan je ons via e-mail laten weten dat je allemaal tegelijk komt en graag tegelijk wenst te starten. We zullen je dan in groepvorm de instructie geven en de gordels laten aantrekken.
  • Tot wanneer kan ik aantallen wijzigen voor een groepsreservering?
    Alles over het wijzigen van aantallen voor een groepsreservering kan je heel duidelijk teruglezen in onze algemene voorwaarden, check daarom deze voor meer informatie.
  • Kan ik het klimbos in Garderen combineren met een activiteit van SOS Events?
    Ja dat kan. Op Bedrijfsfeest.nl vind je verschillende programma's die je kan combineren met het klimbos. SOS Events is eigenaar van Klimbos Garderen en kan daarom makkelijk met je meedenken.
  • Kan ik met activiteiten van de Veluwe Specialist in Garderen een combinatie maken met het klimbos?
    Ja, bij de Veluwe Specialist huur je bijvoorbeeld een mountainbike of tandem. Hierbij ontvang je een route die naar Klimbos Garderen leidt. Je dient deze activiteit van tevoren te reserveren bij de Veluwe Specialist in Garderen.
  • Ik wil een bedrijfsuitje doen op de Veluwe, is Klimbos Garderen hiervoor geschikt?
    Omdat wij meerdere parcoursen hebben weten wij zeker dat iedereen deze uitdaging aan kan gaan. Uiteraard hoeven deelnemers die van tevoren zeggen niet te willen klimmen niet te betalen. Aan de overzijde van het park vind je restaurant de Wildebras waar je lekker kan lunchen of dineren. Kijk ook eens op de pagina bedrijfsuitje voor enkele arrangementen!

Vragen over faciliteiten


  • Is er voor de personen die niet mee klimmen ook iets te doen?
    Ja, in het bos staan diverse picknickbankjes waar de toeschouwers gratis kunnen zitten. Daarnaast is er voor de kleintjes ook wat te doen. Het is mogelijk tegenover het klimbos de speelzolder van familierestaurant de Wildebras te bezoeken. Hier kunnen de kinderen vrijuit spelen terwijl de ouders zorgeloos op het terras, in het restaurant of klimbos Garderen kunnen zitten. Verder bevindt zich op een kleine afstand van het klimbos de Veluwe Specialist. Een verhuurshop waar onder andere (elektrische) fietsen, E-choppers, E-loopfietsen en mountainbikes worden verhuurd. Ook kan je, wanneer je bijvoorbeeld een familiedag hebt en niet iedereen wil klimmen, voor een arrangement kiezen met bijvoorbeeld klootschieten en een Nature Game.
  • Mag ik mijn eigen klimmateriaal gebruiken?
    Het gebruiken van eigen klimmateriaal is niet toegestaan. Vanwege veiligheidsredenen is het dragen van onze klimgordels verplicht.
  • Zijn er kluisjes om waardevolle spullen in op te bergen?
    Ja we hebben een beperkt aantal kluisjes. Wil je een kluisje? Zorg er dan voor dat je een euro bij je hebt waarmee je deze op slot doet.
  • Is er een wc aanwezig?
    Ja, op ons park is een toilet aanwezig.
  • Mag ik eigen eten en drinken meenemen naar Klimbos Garderen?
    Nee, dit is niet toegestaan. In het klimbos is er frisdrank, water, energiedrank, koffie/thee, snacks en chips te verkrijgen. Wanneer je een kinderfeestje boekt is dit in het arrangement inbegrepen. Aan de overzijde van het klimbos kan je lunchen, borrelen en dineren bij restaurant de Wildebras.
  • Zijn er douches en omkleed ruimtes aanwezig?
    Nee die zijn er niet, er is alleen een mogelijkheid tot omkleden in het toilet.

Vragen over betalen, prijzen & kortingsacties


  • Moet ik betalen als ik niet ga klimmen?
    Alleen degene die gaan klimmen moeten betalen. Voor toeschouwers is het park vrij toegankelijk: er zijn picknicktafels aanwezigen er is genoeg ruimte om leuke foto's te maken! Wanneer je gereserveerd hebt maar in het park besluit toch niet omhoog of verder te gaan is het helaas niet mogelijk geld gerestitueerd te krijgen.
  • Is Klimnastiek ook op andere momenten te boeken?
    Nee, Klimnastiek geeft je 15% korting op de entreeprijs in het eerste blok van de dag.
  • Is Klimnastiek ook geldig met andere kortingsacties?
    Nee, Klimnastiek geeft je 15% korting op de entreeprijs en kan niet gebruikt worden in combinatie met andere kortingsacties.
  • Moet ik online betalen bij een online reservering?
    Ja, bij een online reservering moet je direct per iDEAL te betalen. Dit in verband met de bezettingsgraad van ons Klimbos Garderen.
  • Kan ik met PIN en contant betalen?
    Je kan in het klimbos alleen met PIN betalen.
  • Kan ik iemand een cadeaubon cadeau doen?
    Jazeker, klik hier om deze belevenis cadeau te doen!
  • Waarom worden er transactiekosten berekend?
    Transactiekosten zijn de kosten die moeten worden gemaakt om tot een transactie te komen per iDEAL (of een andere online bank module). Klimbos Garderen rekent per transactie 2% transactiekosten met een maximum van €3,99.
  • Zijn er kosten voor parkeren?
    Tegenover het klimbos kan je gebruik maken van de grote parkeerplaats van TopParken Resort Veluwe. Voor de eerste 2 uur betaal je €3,00 daarna €1,25 per uur.
  • Hoe verzilver ik mijn tickets van een spaaractie?
    Tickets van spaaracties zijn nooit telefonisch in te boeken, dit moet je in zijn geheel online inregelen. Ga naar de website die staat aangegeven bij de spaaractie en maak daar jouw reservering. De beschikbare tijden die hier zichtbaar zijn, zijn de enige tijden die mogelijk zijn met deze tickets. Wil je op andere tijden klimmen dan kan je geen gebruik maken van de spaaractie.
Ben jij een vroege vogel?
Kom dan in de ochtend klimmen om 09.00, 09.15 of 09.30 uur en profiteer van een mooie korting.
German English Dutch